Tuesday, December 18, 2012

Jom buat puding caramel cream

A.Caramel..
1 cup sugar
1/2 cup water

B.Cream
3 Egg
1 cup milk
1 cup Wheap cream
1/2 cup sugar
2 tea Vanilla
Spoon
Cara-cara

A.Caramel
Gula di masak di atas api sedahana sehingga coklat.Masukan air ke dalam gula sedikit-sedikit.Selapas itu masukan terus caramel yang telah siap ke dalam acuan bulat yang dingini.Biarkan caremal mengeras sendirik.

B.Cream
1.Pukul gula dan telur sehingga rata.
2.pukul wheap cream sehingga separuh kembang.susu dipanaskan sedikit atau sehingga suam.kemudian masukan susu sedikit-sedikit kedalam weap cream kacau sehingga rata.
4.Campur aduna 1 dan 2 dicampur dan kemudianya ditapis selepas itu masukan vanilla.

-Cream yang telah siap di bancuhanye boleh dituangkan terus kedalam acuan caramel yang sudah mengeras.
-Cream cramel akan di kukus di dalam oven oleh itu sediakan air panas mengelegak.masukan acuan cream caramel yang beralaskan tray yang telah di tuang air panas ke dalam oven.
-suhu oven adalah 180°c atau mengikut kesesuaian oven bakar selama 45 minit -1 jam.Sehingga kuning atau adunan tadi tidak bergoyang.Selapas siap dimasak sejukan dalam oven selama 30 minit dan kemudianya masukan ke dalam peti sejuk.
-Puding Cream caramel yang telah sejuk mestilah di tebalikan ke dalam pinggan.Puding ini boleh di hias dengan buah-buahan dalam tin seperti pic or laici untuk lebih sedap.:)




P/s: sy dah selalu buat puding ni kalau ada masalah untuk memahami rasepi ini jangan lah segan bertanya ye..inshallah saya akan jawab...:)






No comments:

Post a Comment